Атестація — це не просто оцінка, а можливість підвищити власний професійний рівень і зміцнити віру у власні сили. Це крок до нових досягнень і підтвердження вашої відданості справі навчання та виховання майбутніх поколінь.”
Мета — підтримка і розвиток педагогічного колективу, де кожен працівник має змогу реалізувати свій потенціал та отримати належну оцінку своєї праці. Атестація — це спільний шлях до визнання, професійного зростання і вдосконалення навчального процесу.
Атестація педагогічних працівників
Атестація педагогічних працівників — це система заходів, яка є етапом професійного зростання. Вона спрямованих на всебічне та комплексне оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників (частина перша статті 50 Закону України “Про освіту”). Атестація сприяє підвищенню якості навчально-виховного процесу. Вона дозволяє виявити рівень професійної компетентності, оцінити досягнення в роботі та визначити шляхи подальшого розвитку педагогів.
Атестація педагогічних працівників може бути черговою або позачерговою. Педагогічний працівник проходить чергову атестацію не менше одного разу на п’ять років, крім випадків, передбачених законодавством, наприклад, у разі тимчасової непрацездатності педагогічного працівника, який атестується, або настання інших обставин, що не залежать від його волі та перешкоджають проходженню ним атестації, проведення атестації або окремих засідань атестаційної комісії має бути перенесено за рішенням відповідної атестаційної комісії до припинення таких обставин, але не більше ніж на один рік. У такому випадку за педагогічним працівником зберігається раніше присвоєна кваліфікаційна категорія (педагогічне звання) до проходження ним атестації у порядку, визначеному цим Положенням.
За результатами атестації визначається відповідність педагогічного працівника займаній посаді, присвоюються кваліфікаційні категорії, педагогічні звання, перелік яких затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2015 № 1109 “Про затвердження переліку кваліфікаційних категорій і педагогічних звань педагогічних працівників”.
Рішення атестаційної комісії може бути підставою для звільнення педагогічного працівника з роботи у порядку, встановленому законодавством.
Основні завдання атестації:
- Підвищення ефективності діяльності педагогічних працівників.
- Сприяння професійному розвитку та вдосконаленню методики викладання.
- Мотивація до саморозвитку і впровадження інноваційних технологій.
- Стимулювання до активної участі в методичній роботі та обміні досвідом.
Порядок атестації педагогічних працівників:
Порядок атестації педагогічних працівників регулює Положення про атестацію педагогічних працівників, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 09 вересня 2022 року № 805
Атестація в училищі проводиться відповідно до чинного законодавства України,
що регулює діяльність педагогічних працівників. Основні етапи включають:
- Підготовка документів і матеріалів, що підтверджують професійні досягнення.
- Проведення відкритих уроків і заходів для демонстрації професійної майстерності.
- Обговорення результатів атестаційною комісією та винесення відповідного рішення.
Послідовність дій проведення атестації
І. Щороку не пізніше 20 вересня для атестації педагогічних працівників у навчальних та інших закладах, органах управління освітою створюються атестаційні комісії I, II і III рівнів.
Рівень атестаційної комісії | Де створюється | Рішення про результати атестації | Оскарження прийнятого ріщення |
---|---|---|---|
Атестаційна комісія I рівня | У закладах освіти, відокремлених структурних підрозділах, у яких працює більше 15 педагогічних працівників | Не пізніше 01 квітня | До атестаційних комісій ІІ та ІІІ рівнів, або до суду |
Атестаційна комісіїя II рівня | В органах управління у сфері освіти сільських, селищних, міських рад, закладах професійної (професійно-технічної) освіти, фахової передвищої та вищої освіти, які мають відокремлені структурні підрозділи | Не пізніше 25 квітня | До атестаційної комісії ІІІ рівня або до суду |
Атестаційна комісія III рівня | У Міністерстві освіти і науки, молоді та спорту Автономної Республіки Крим, органах управління у сфері освіти обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій | Не пізніше 25 квітня | До суду |
Важливо! Центральні органи виконавчої влади, у сфері управління яких перебувають заклади освіти, можуть створювати власні атестаційні комісії II-III рівнів.
У разі відсутності таких атестаційних комісій їхні функції, визначені цим Положенням, виконують атестаційні комісії II-III рівнів органів управління у сфері освіти за місцезнаходженням суб’єктів освітньої діяльності.
До повноважень атестаційних комісій, зокрема належить:
- відповідність (невідповідність) педагогічних працівників закладу освіти, структурного підрозділу займаним посадам;
- присвоєння (підтвердження) кваліфікаційних категорій і педагогічних звань або про відмову в такому присвоєнні (підтвердженні);
- розглядати апеляції на рішення атестаційних комісій нижчих рівнів;
- розглядати документи, подані педагогічними працівниками ті ін., в залежності від обсягу повноважень кожної з комісій, встановлює їх відповідність вимогам законодавства та вживає заходів щодо перевірки їх достовірності (за потреби)
- скласти і затвердити список педагогічних працівників, які підлягають черговій атестації в наступному календарному році, строки проведення їх атестації та графік проведення засідань атестаційної комісії;
- визначити строк та адресу електронної пошти для подання педагогічними працівниками документів (у разі подання в електронній формі).
У випадку відсутності педагогічного працівника, який підлягає черговій атестації у списку, за його заявою, поданою не пізніше 20 грудня поточного календарного року, атестаційна комісія включає його до списків педагогічних працівників, які підлягають черговій атестації.
ІІІ. До 20 грудня для проведення позачергової атестації до атестаційної комісії подається заява за формою, наведеною в додатку 1 до цього Положення.
Атестаційна комісія затверджує окремий список педагогічних працівників, які підлягають позачерговій атестації, визначає строки проведення їх атестації, подання ними документів та у разі потреби може внести зміни до графіка своїх засідань.
ІV. Інформація, вказана вище, а саме в ІІ та ІІІ пункті, оприлюднюється на вебсайті закладу освіти, відокремленого структурного підрозділу, органу управління у сфері освіти не пізніше п’яти робочих днів з дня прийняття рішення відповідною атестаційною комісією.
Протягом п’яти робочих днів з дня оприлюднення інформації педагогічний працівник, який атестується, може подати до атестаційної комісії документи, що, на його думку, свідчать про педагогічну майстерність та/або професійні досягнення.
Документи, які зберігаються в особовій справі педагогічного працівника, не подаються до атестаційної комісії, яка створена в суб’єкті освітньої діяльності, відокремленому структурному підрозділі, органі управління у сфері освіти, у якому зберігається особова справа..
V. Педагогічний працівник, який атестується, може подати до відповідної атестаційної комісії документи в паперовій або електронній формі. Електронний варіант документів (формат PDF, кожен документ в окремому файлі) надсилається на адресу електронної пошти для подання педагогічними працівниками документів в електронній формі з підтвердженням про отримання.
Документи, подані до атестаційної комісії, реєструються секретарем атестаційної комісії. Забороняється безпідставно відмовляти педагогічному працівнику в прийнятті документів, які відповідають вимогам, зазначеним у цьому пункті.
Характеристика повинна містити оцінку виконання педагогічним працівником посадових обов’язків, відомості про його професійну підготовку, творчі та організаторські здібності, ініціативність, компетентність, організованість, морально-психологічні якості, дані про участь у роботі методичних об’єднань, інформацію про виконання рекомендацій, наданих попередньою атестаційною комісією, тощо.
VІ. Атестаційна комісія розглядає документи педагогічних працівників, які атестуються, за потреби перевіряє їхню достовірність, встановлює дотримання вимог пунктів 8, 9 розділу I Положення, а також оцінює професійні компетентності педагогічного працівника з урахуванням його посадових обов’язків і вимог професійного стандарту (за наявності).
Для належного оцінювання професійних компетентностей педагогічного працівника атестаційна комісія може прийняти рішення про вивчення практичного досвіду його роботи. У такому випадку атестаційна комісія має визначити зі складу членів атестаційної комісії членів, які аналізуватимуть практичний досвід роботи педагогічного працівника, а також затвердити графік заходів з його проведення.
Атестаційна комісія може запросити педагогічного працівника на своє засідання у разі виникнення до нього питань, зокрема пов’язаних з поданими ним документами.
Педагогічний працівник може бути присутнім на засіданні атестаційної комісії під час розгляду питань, що стосуються його атестації, в тому числі в режимі відеоконференцзв’язку.
Засідання атестаційної комісії оформлюються протоколом.
На підставі рішення атестаційної комісії секретар оформляє атестаційний лист, у якому фіксується результат атестації педагогічного працівника. У випадку проведення одночасної (в межах однієї процедури) атестації педагогічного працівника з двох і більше навчальних предметів (інтегрованих курсів, дисциплін), які ним викладаються, видається один атестаційний лист, що має містити інформацію про результати атестації за кожним із таких навчальних предметів (інтегрованих курсів, дисциплін).
Педагогічний працівник з власної ініціативи може особисто отримати свій примірник атестаційного листа у секретаря відповідної атестаційної комісії під підпис. За заявою педагогічного працівника оригінал атестаційного листа може бути відправлено поштою з повідомленням про вручення.
Атестаційні листи та копії документів про підвищення кваліфікації педагогічного працівника зберігаються в особовій справі педагогічного працівника.
Рішення атестаційної комісії є підставою для видання (не пізніше трьох робочих днів з дня отриманім документів, зазначених у пункті 12 розділу ІІІ Положення) відповідного наказу керівником закладу освіти, відокремленого структурного підрозділу. Педагогічні працівники повинні бути ознайомлені з наказом упродовж трьох робочих днів із дати його видання під підпис.
Наказ за результатами атестації упродовж трьох робочих днів із дня його прийняття має бути поданий до бухгалтерії закладу освіти, де працює педагогічний працівник, чи до централізованої бухгалтерії, що здійснює бухгалтерський облік відповідного закладу освіти, для нарахування заробітної плати та проведення відповідного Перерахунку. Оплата праці з урахуванням результатів атестації проводиться з дати видання наказу за результатами атестації.
За наявності обставин, що унеможливлюють діяльність атестаційної комісії або педагогічних працівників, які атестуються, та перешкоджають проведенню атестації, перебіг строків проведення атестації, встановлених цим Положенням, припиняється і відновлюється після усунення обставин, що стали перешкодою для проведення атестації.
Перелік документів, які обов’язково подаються педагогічними працівниками для проведення атестації.
- Ксерокопія диплому
- Ксерокопія сертифікатів курсів підвищення кваліфікації (останніх)
- Ксерокопії грамот, нагород за міжатестаційний період, останні 5 років: 2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024, 2024-2025
- Для майстрів в/н – копії сертифікатів про проходження професійного стажування
- Творчий звіт роботи протягом міжатестаційного періоду педагогічного працівника, що атестується у 2025 році,
- Портфоліо педагогічного працівника, що атестується у 2025 році.